Blogi


 

Näkymätön tehokkuus

Veli-Matti Köykkä | 7.2.2016 18.00

 

Nyt on tautinen aika. Erilaiset flunssat ja taudit jylläävät ja väki sairastaa, on flunssaepidemioiden kiihkein aika.  Taudit jylläävät myös hengellisissä mielessä.



Tämä talvena, kun flunssa pääsi iskemään, katkesi omalla kohdallani usean vuoden perättäinen terveysputki.  Sen otteessa on sitten tullut kärsittyä nuhasta, kuumeesta, kurkkukivusta ja sitkeästä yskästä. Tuo ’pöpö’ oli niin pieni, etten sitä silmälläni nähnyt, mutta sen vaikutuksen tunsin kehossani. Lopulta se teki minut niin heikoksi, että oli pakko vain maata sängyllä ja nukkua. Yksinkertaisesti en jaksanut kävellä tai toimittaa arkiaskareita. Pöpö tuli elämääni salaa, sillä jossain kohtaa olin ollut väärässä paikassa ja väärissä kontakteissa. En siis onnistunut suojaamaan itseäni tuolta näkymättömältä jättiläiseltä ja niin sen tehokas tuhovoima alkoi vaikuttaa. Ajattele, miten tehokkaasti tämä näkymätön pieni jättiläinen kaataa ison ja terveen aikuisen.

Samalla tavalla meidän tulee hengellisessä elämässäkin varoa näkymätöntä vihollista – syntiä. Flunssapöpö ja synti ovat monessakin mielessä samanlaisia. Ensin se on täysin näkymätön, ajatusmaailmassa vaikuttava kiusaus tai häiriötekijä, mutta jos se pääsee valtaan, lopulta se tuhoaa kaataen koko ihmisen. Valtaan päästyään sen vaikutukset alkavat myös näkyä eri tavalla ja hoitamattomana se on tehokas tappaja. Niin kuin ’pöpö’ tarttuu kontaktin kautta, samalla tavalla synti pääsee elämäämme, jos olemme väärissä kontakteissa ja emme suojaa itseämme lihamme turmiolliselta mieleltä tai maailman vaikutteilta ja ilmapiiriltä.

Flunssapöpö on kuitenkin voitettavissa. Lepoaika, erilainen lääkitys ja kehon suojamekanismit lopulta voittavat taudin. Samalla tavalla meidän tulee taistella syntiä vastaan, sillä se on voitettavissa. Synnin ensioire on mielen alueella vaikuttava kiusaus. Se varoittaa lähestyvästä taudista. Silloin se voidaan vielä melko helposti voittaa Jumalan Sanan avulla. Jeesus käytti Jumalan Sanan totuuksia torjuessaan perkeleen juonet. Meillä on käytössä myös Raamatun pyhät kirjoitukset, joten tunne lääkekaappisi (Raamattusi) ja käytä sitä! Jos synti pääsee tarttumaan tiukemmin elämään, seuraava apukeino on valo. Synnin tiedostaminen ja avoin tunnustaminen tuo valon tilanteeseen. Ja se joka syntinsä avoimesti tunnustaa ja hylkää, sen Jeesus Kristus verellään varmasti puhdistaa. Mikään synti ei ole valoon tuotuna niin vaikea, etteikö usko Jeesuksen Kristuksen nimeen voisi auttaa, sillä missä synti on suureksi tullut –siinä armo on ylenpalttinen. Terveellistä Kristus-elämää Sinulle!

Veli-Matti Köykkä